Hoe gaat het met de basisdienstverlening in jouw gemeente?

Hoe gaat het met de basisdienstverlening in jouw gemeente?

Onze Missie

Onze missie is om gemeenten – zowel op beleids- als uitvoeringsniveau – met onze kennis te ondersteunen bij de implementatie van de basisdienstverlening schuldhulpverlening. Hierbij verliezen we de gemeentelijke visie niet uit het oog. Om dit proces te begeleiden, hebben wij de Basisdienstverleningscheck ontwikkeld. Deze check is ondersteunend bij de implementatie, stap voor stap!

De Basisdienstverleningscheck

Deze check bestaat uit drie onderdelen:

  1. De Verkorte Schuldhulpverleningscheck 
  2. De Begeleidingscheck
  3. Overige elementen / Nazorgcheck

1. De Schuldhulpverleningscheck

Om de basisdienstverlening effectief te implementeren, moet de schuldhulpverlening goed op orde zijn. Gemeenten kunnen de verkorte schuldhulpverleningscheck inzetten op de processen die elementen bevatten uit de basisdienstverlening zoals:

  • Toegankelijkheid (zonder drempels)
  • Registratie (DDAS, maximale doorlooptijden)
  • Processen (Beschikking & Pva, SK & Vtlb etc.)

Naar behoefte kan de verkorte schuldhulpverleningscheck worden uitgebreid met de processen financiën, kwaliteit en personeel.

2. De Begeleidingscheck

Gemeenten maken steeds meer de verschuiving van schuldhulpverlening en budgetbeheer naar financiële begeleiding van inwoners. In deze check ligt de focus op:

  • De coachende rol van medewerkers
  • Preventief financieel begeleiden/budgettrainingen
  • Financieel begeleiding binnen schuldregelingen
  • Nazorg

3. Overige elementen / Nazorgcheck

Dit onderdeel richt zich op de overige en lange termijn elementen die bijdragen aan een succesvolle basisdienstverlening, zoals:

  • Convenant lokale overheid
  • Doorstroom schuldenbewind
  • Samenwerking hulpverleners
  • Schuldhulpverlening zonder drempels
  • Landelijk aanmeldpunt SHV
  • Landelijke pauzeknop
  • Begeleiding bij Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP)

Terugkoppeling & Ontwikkelplan

De resultaten van de Basisdienstverleningscheck worden samengevat in een strategisch plan . Hierin formuleren we minimaal 10 concrete ontwikkelpunten, die direct kunnen worden geïmplementeerd.

Maatwerk per gemeente

Elke gemeente heeft unieke behoeften en uitdagingen. Daarom bieden wij maatwerk bij de uitvoering van de Basisdienstverleningscheck. De kosten bedragen €1.775,00 excl. btw, waarbij de vraag centraal staat: Is jouw gemeente klaar voor de basisdienstverlening binnen de schuldhulpverlening?

Hoe werken wij?

  1. Eerste gesprek – We brengen samen met jullie de behoeften in kaart. Samen er tussen uit? Het zou fijn zijn om het samen te doen, maar dat zal plantechnisch misschien niet altijd mogelijk zijn. Dit gesprek kan middels Teams of een fysieke afspraak.
  2. Beslissing over de check - De gemeente kiest of en hoe de Basisdienstverleningscheck wordt ingezet. Er kan ook een keuze worden gemaakt voor uitsluitend de verkorte schuldhulpverleningscheck of de begeleidingscheck. In overleg bepalen we wat passend is in jullie gemeente.
  3. Uitvoering van de check – Minimaal drie verdiepende gesprekken, inclusief een beleidsanalyse.
  4. Ontwikkelplan – We stellen een strategisch plan op en bespreken de implementatiepunten.

Meer Weten?

Plan een koffiebijeenkomst in via 088-1264350, mail ons op contact@elkenain.nl, of meld je aan voor ons webinar “Is jouw gemeente klaar voor de basisdienstverlening in de schuldhulpverlening?” via de inschrijfmogelijkheid hieronder. Hieraan zijn geen kosten verbonden. 

Samen bouwen we aan een sterke en toekomstbestendige schuldhulpverlening en financiële begeleiding binnen jouw gemeente!

 

 

Opleidingen

Webinar: basisdienstverlening

  • Start:
  • Locatie: online van 10:00 -11:00 uur
€ 0,00